Одесса

Одеса поєднує в собі непоєднуване. Курортне місто з легковажною, майже анекдотичною славою.

четверг, 3 июня 2010 г.

Що спільного між вокалістом і бодібілдери? Унікальний контратенор - про гастролі по Нідерландам і брудною Одесі

minenko1

узяв інтерв'ю у чудового оперного співака Юрія Міненко, який тільки-но повернувся з гастролей по Нідерландах.

Юрій Міненко закінчив вокальний факультет, а потім і аспірантуру Одеської державної музичної академії імені А.В. Нежданової (1998-2004), де зараз працює педагогом по класу вокалу. У 2001 році став лауреатом Всеукраїнського конкурсу «Голос України» та лауреатом міжнародного слов'янського фестивалю в Парижі. Спеціальну премію «Кращий контратенор» отримав у 2003-му на міжнародному конкурсі оперних співаків імені Франциско Вінаса в Барселоні. Через рік завоював Гран-прі на міжнародному конкурсі імені Анатолія Солов'яненка в Донецьку і став лауреатом міжнародного конкурсу молодих виконавців імені Миколи Римського-Корсакова в Санкт-Петербурзі. А в 2009 році став фіналістом міжнародного конкурсу «Cardiff Singer of the World».

Юрій володіє контратенор - це найвищий з чоловічих оперних голосів, по висоті відповідний жіночому контральто, меццо-сопрано або сопрано. Зустрічається контратенор вкрай рідко. Більшість творів, виконуваних контратенор, написано в епоху бароко. Попит на ангельські голоси перевищував пропозиції, і тому тодішні, як би тепер сказали, імпресаріо допомагали природі - спеціально калічили хлопчиків, щоб у них не відбувалася мутація голосу, робили їх кастрати.

Спеціально для тих читачів, які схильні все піддавати сумніву, підтверджуємо: голос Юрія Міненко - божий дар, надбання України. Тільки поки насолоджуються цим даром слухачі Заходу ...

Отже, Юрій Міненко розповідає:

... Про гастролі в Нідерландах

- Я брав участь у дуже цікавою для мене постановці ораторії «Давид» Франческо Бартоломео Конті. На сором своєму, вперше відкрив для себе цього чудового композитора. Музика чудово лягає на голос. У той час композитори вміли працювати зі співаками, часто самі були вокалістами. Я працював з прекрасним диригентом Аланом Куртісом. Він є одним з піонерів барокової музики, стояв біля витоків відродження в двадцятому столітті культури музики бароко, відновлював лібрето багатьох опер, наприклад, «Флорідана» Генделя. Він же є головним редактором відновленого лібрето ораторії «Давид». Я буквально тиждень тому приїхав з Голландії, де відбулися чотири концертних постановки під егідою місцевого бахівського суспільства. У них хороший хор, дуже хороший камерний оркестр барочний зі старовинними інструментами. Також в ораторії брав участь сильний склад солістів, які успішно співають і в Ковент-Гарден, і в Ла Скала, і в Метрополітен-опера, і в Опера Бастії, і в Гранд-опера. Я навіть боявся з ними співати, але швидко влився в їх колектив, вони чудові люди, все пройшло чудово. Можу сказати, що гідно представив свою країну і лондонське агентство «Askonas Holt», яке займається організацією моїх виступів. На початку січня я співав сольний концерт в Іспанії, в Сантьяго-де-Компостела, з дуже відомим диригентом Полом Деніелом, який протягом десяти років був головним диригентом Ковент-Гарден. А ще зовсім недавно я страждав від незатребуваності. Все змінилося після того, як я поїхав на фестиваль в Кардіффі.

... Про земний і небесний

- Я, траплялося, співав на презентаціях проектів, святкових концертах, але все-таки найкраще музика бароко сприймається в особливій обстановці, в театральних залах, музейних інтер'єрах. Потрібна відповідна аура на концерті. Для мене це дуже духовна музика; її писали композитори, які в той час працювали перш за все для церкви. Вона легко лягає на голос, і її точно так само легко слухати - забирає в інший світ, дає можливість абстрагуватися від нашої буденної реальності з її нечищений вулицями - я ось йшов до вас на інтерв'ю, мало не убився, і це в центрі міста, який контраст в порівнянні з Європою! Серйозно, для мене великий шок, що Одеса, відома в усьому світі як культурний місто, перебуває в такому занедбаному стані. Не працюють у нас елементарні речі, починаючи з вивозу сміття, а ми говоримо про культуру ... В Одесі я ще співаю в чоловічому монастирі, для мене це не заробіток, а душевний спокій, благодать.

... Про те, що спільного між вокалістом і бодібілдери

- Зараз у моєму класі чотири учні - три баритона і один контратенор, студент з Еквадору Ліссандро Лоор. У Ліссандро гарний голос, але він занадто поспішає, надто темпераментний, чи що, я його постійно стримую: потрібно мати перш за все хорошу техніку виконання, тоді зможеш донести художній зміст твору. Вокал - це дуже тонке і крихке справу. Це не вибудовується один раз. Я для простоти порівняв би його з бодібілдінгом - ви приходите в спортзал, починаєте тренуватися, але м'язи наростуть у вас в кращому разі через рік, якщо, звичайно, ви не приймаєте будь-яких стероїдів. Те ж саме вокал - все збирається по крупинці.

Ліссандро поспішає співати дуже складні твори, що згубно впливає на його голос. Бере красиві ноти, захоплюється цим процесом, але іноді потрібно вміти сказати собі самому: «Ні!».

Я це вмію. У мене зараз дуже багато пропозицій, від яких не так-то просто відмовитися, але часом я це роблю. Наприклад, я відмовився від контракту в Новій Зеландії, де я міг виконати партію Ксеркса в однойменній опері Генделя. Це сопрановая партія, контратенор її не співають. Одну арію, дві, три я виконаю без проблем, але там 25 номерів, з них шість найскладніших арій. Красивий проект, але я все-таки вважаю, що не зовсім готовий саме до оперної постановки. Розумієте, концерт заспівати буває складніше, ніж оперу - там на тебе багато в чому працюють декорації, костюми, нарешті, режисер, але починати вважаю розумним з більш легких оперних партій, зокрема, з партії Анніо в «Милосердя Тита» Моцарта, яку я буду влітку виконувати в Берліні і Мангеймі. Хвилююся, адже у мене не було сценічної практики, тільки концертна.

... Про паризьких плани

- Я вже не встигаю фізично оформляти всі потрібні візи, поки документи дійдуть, терміни прослуховування закінчуються, тому не вийшло поїхати до Вільяма Крісті - це барочний диригент такого рівня, як Зубін Мета в класичному репертуарі. А було б цікаво заспівати в такому проекті паризької Опера Бастії. Я написав листа до Парижа і сподіваюся, що терміни прослуховування пересунуть ... У мене новий закордонний паспорт, вже другий, і знову закінчується від великої кількості віз. Я вже втомився від цієї бюрократії. У Києві мене вже у всіх посольствах знають. Вчора тільки отримав ноти опери «Дідона» Каваллі, яку збираються ставити в Парижі. Буду розбиратися. Складність у тому, що там партії виписані в альтовий, сопранових ключах за традицією того часу - кожному голосу свій ключ, сопрано - сопрановий, баритону - баритоновому, тенору - Теноровий. А я-то звик вчити ноти в скрипковому ключі, але нічого, інструменталісти ж справляються, і я справлюся, звикну.

... Про душевності і «бичестве»

- У нашому суспільстві склалося неправильне думка, ніби слухачі до музики бароко не готові. До цій музиці не потрібно бути готовим; вона просто красива, душевна. Виходить, люди не готові до краси? Ми можемо оцінити красиву жінку, красива будівля, але не можемо - красиву музику? Я з цим ніколи не погоджуся. Тюремний шансон теж має право на життя, я не скажу, що це негідно. Без зла ми б не дізналися, що таке добро. Баланс між тим і іншим завжди має бути, просто він зараз серйозно порушений на бік зла. Прикро, що наші музиканти, той же Віталій Білий, який вчився зі мною в консерваторії, а також інші співаки затребувані на Заході, а на батьківщині - майже немає. Я відкритий для будь-яких ділових пропозицій в Одесі. Але їх немає. Ось ми прагнемо наслідувати Європі, а вся Європа загрузла в бароко - в хорошому сенсі ...

Мої два сольних концерти на сцені Одеської опери, які відбулися в червні минулого року - це була чиста авантюра. Сергій Владиславович Проскурня, тодішній директор театру - дуже енергійна людина і хороший організатор, яких в Одесі більше немає. Можливо, він надто розпорошується, але це його стиль, спосіб життя, мислення, я не маю права судити. Він тоді почув програму, яку я віз в Кардіфф, вона викликала в нього інтерес, ми розговорилися, він мене дуже підтримав морально.

Дізнавшись, що я можу виконати сольний концерт, відразу заявив: «Все, ти співаєш такого-то й такого-то числа». Реклами, як ви знаєте, тоді не було. Публіку треба виховувати. Звичайно, я можу зараз сказати: «Я співав на Бі-Бі-Сі, у мене там було інтерв'ю на дуже крутий передачу, це крутіше Першого каналу Російського телебачення!». І щоб повідомили: ось, Юра проїздом з Парижа ... Вибачте, це «бичество». По-іншому назвати неможливо. Але народ же не такий. Я не сприймаю людей, як тупу біомасу. А, на жаль, наші організатори концертів відносяться до публіки саме так! Не розуміють, що подібний проект може бути прібильним.Я добираюся зараз до Метрополітен і до Ла Скала, і не розумію, чому я повинен тут щось доводити. Втомився і не хочу. Я просто приїжджаю до Одеси побути зі своєю сім'єю. Реклами не було, але зал не був порожнім, другий концерт взагалі пройшов при майже повній залі.

... Про головне в виконавстві

- Найголовніше в музиці - це сама музика, музикальність. Я вважаю, немає різниці, яким чином, але якщо ти це робиш переконливо музично, це вже заслуговує на повагу. Так, я знаю людей, які не люблять контратеноровое звучання, вважають його неприродних, але вибачте мене, оперний голос сам по собі непріроден. Оперний голос ставиться штучно і доводиться до якогось досконалості, яку ми сприймаємо, як належне. Але це неприродності звучання, і ми не ходимо і не говоримо так, не співаємо так в побуті - в народному співі контратеноровой теситури немає. За рідкісним-рідкісним винятком, є самородки, але ми не будемо зараз про них говорити. Тенора, сопрано, колоратурне сопрано - це все штучно зроблені голосу. І контратенор теж, потрібні, звичайно, передумови природні, але школа співоча для всіх одна. А потім вже як кому пощастить, хто як відчуває музику, її душу - ось цього, я вважаю, навчити неможливо, відчувати те, від чого зал може плакати чи сміятися. Це або є, або немає.

... Про конкурентів

- Мені складно говорити про конкуренцію. Я зараз входжу до п'ятірки кращих контратенор світу. І знаходжуся там далеко не на п'ятому місці, повірте мені. Але це не означає, що мені можна розслабитися, навпаки, потрібно орати й орати. Якщо чесно, я займаю друге місце у світі. Контратенор багато, але в більшості своїй це камерні, а не оперні співаки. Я чудово розумію всю відповідальність і необхідність працювати, і я над собою працюю ... Немає між нами ніякої конкуренції, є дружба. Нас п'ятеро людей, що ми будемо ділити, світ, чи що? Ті люди, яких я поважаю, наприклад, американський контратенор Девід Деніелс, вже йдуть з музичного ринку, їм вже під п'ятдесят. З молодих крім мене, поки нікого немає. І тому у мене зараз дуже складний графік, мені доводиться відмовлятися від проектів, не встигаю фізично. Уявляєте, я сидів три роки в Одесі взагалі без роботи, а після конкурсу в Кардіффі все змінилося ... На мені велика відповідальність, я уявляю Лондон, агентство, яке в трійку найбільших світових агентств.

... Про те, як нас на Заході шкодують

- За кордоном часто дивуються: «Як, ти з України? Та не може бути! ». Я ж по-італійськи співаю і кажу без жодного акценту. Українська мова для мене рідний, італійське вимова таке ж співуче, дається без праці. Сто разів перепитують мене: «Звідки ти, звідки?». Коли чують у відповідь: «З Одеси», заспокоюються: «А-а-а, знаємо, там Чорне море ...». Тобто Одесу насправді знають краще, ніж Україну в цілому. Правда, завдяки нашим політикам вже починають впізнавати і ... жаліти. Ви, кажу, неправі, не варто шкодувати, ми повинні самі виборсатися. Кожного разу виходить, що Захід допомагає не нам, а кільком людям, які збагачуються. Мені шкода наш народ; у нас хороші, душевні люди. У нас чудова публіка, якщо вже на те пішло, багато прощає музикантам. І правильно робить!

Професія співака, напевно, найскладніша з музичних професій. Співак залежимо від всього - погоди, настрою ... Це дуже тонкий інструмент. Сподіваюся, у нас зміниться коли-небудь на краще політична ситуація, яка впливає на культуру, на жаль, від цього нікуди не дінешся. Тоді з'являться меценати, які зможуть підтримувати будь-які цікаві проекти. Якщо все поставити на правильну основу, можна навіть за невеликі гроші зробити хороший проект. Я поки ще недорогий співак. У мене ще є вікна в розкладі. Через рік їх вже може не бути. Але я з радістю знайду час для спілкування з нашої рідної публікою.

Комментариев нет:

Отправить комментарий